Arie heeft er oog voor

Arie meet oog opOveral om me heen word ik omringd door net geklede mensen met modieus uitziende brillen. In een decor van prachtig vormgegeven wanden met verschillende soorten monturen die me aanstaren waan ik me in eerder in een hippe galerie dan bij een opticien. De spil in dit geheel is de 43 jarige Arie van Vliet. Opticien van beroep en samen met zijn vrouw eigenaar van Jochem voor ogen in Zwolle. Met het kleurgebruik en de vormen wil hij een prettige sfeer creëren voor zijn klanten en personeel. Maar dat is niet het enige waarin hij onderscheidend is. “In alles wat we hier doen, ga ik voor het leveren van toegevoegde waarde. Het gaat mij om het bieden van de beste kijkoplossing voor mensen en daarbij wil ik de beleving compleet maken.” Arie slijpt glass’ Middags blijkt dit ook bij een klant die kind aan huis is. Hij heeft een complex oogprobleem waarbij zijn oogoppervlak niet gelijkmatig loopt. Door te passen en te meten is na tig sessies eindelijk een perfecte lens voor hem gevonden. Nu irriteert de lens en Arie constateert dat het ligt aan de reiniging van de lens waar wat aan gedaan moet worden. Belangstellend vraagt Arie daarnaast naar de nieuwe baan van zijn vriendin en nog wat privé dingen. Dat is ook de drijvende kracht achter het werk van Arie. “Ik krijg op verschillende vlakken een kick, maar zeker als ik een prettige relatie met een klant opbouw en klanten mee kan krijgen in een advies is dat genieten. Dat maakt het mijn droombaan” Het dienstverlenende karakter van Arie heeft hij waarschijnlijk opgedaan in zijn pubertijd. Hij wist dat hij de hogere hotelschool wilde doen en ging daarom op jonge leeftijd al in de horeca werken. Daarin streefde hij toen al, zoals hij zelf zegt, naar het geven van wat extra jus bij zijn werkzaamheden. Het hoofdgerecht net even anders opdienen bijvoorbeeld. Joost warmt montuur opToch werd het geen carrière in de horeca, omdat hij zijn propedeuse niet haalde. Via diverse uitzendbaantjes ging hij advertenties verkopen voor een krant. Hier leerde hij talloze detaillisten kennen en daardoor ook het verschil tussen ondernemers met hart voor de zaak en de op korte termijn gewin beluste types. Bij 1 van de ondernemers ontmoet hij zijn huidige vrouw waarvan de schoonouders in een optiek werken. Als de kans zich voordoet om de zaak over te nemen kan Arie al het voorgaande dat hij heeft geleerd omzetten in het runnen van zijn eigen zaak gestoeld op kwaliteit en goede service. De kwaliteit die Arie wil leveren houdt onder andere in dat hij met state of the art materiaal werkt. Zo toont hij me de nieuwste slijpmachine en een apparaat waarbij berekend kan worden hoe mensen nog scherper door een brillenglas kunnen kijken. Ook het personeel wordt scherp gehouden door diverse trainingen. Ook helpt een stylist met tips hoe het personeel net even anders kan overkomen en geeft ze training over de vormen van het gezicht en welke bril daar het beste bijpast. Zoals het Arie betaamt legt hij op elk vlak ambities neer en kijkt hij altijd verder. Die ambitie heeft hij voor zijn opticien praktijk vertaalt om de beste optiek van Noord Oost Nederland te worden. Ik denk dat Arie en zijn mensen hoge ogen kunnen gooien; succes!

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer