Chief Experience Officer Matt

Fotograferen experience“Jullie worden zo dadelijk opgedeeld in drie groepen. Groep één krijgt het thema ‘genieten en goed voelen’, de tweede groep ‘persoonlijk en op maat’ en groep drie ‘verwennen en verrassen’. Jullie krijgen een camera mee waarbij de opdracht is zoveel mogelijk foto’s te maken van dingen en momenten die opvallen en inspireren.” Aan het woord is chief experience officer van bedrijf Fresh Forward Matt van der Poel (43 jaar). “Ruim tien jaar geleden zag ik een presentatie van de bedenker van de Experience economie van Joseph Pine. Om extra toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren moeten bedrijven ervaringen bieden aan consumenten en niet meer alleen producten en diensten. Een onderwerp waar ik in mijn werk al mee bezig was, zonder dat hier een naam voor was. Om een woord bij de daad te voegen bedacht ik toen dat ik chief experience officer wilde worden. Presentatie in busMatt heeft net een presentatie gegeven over de kunst van het kijken. “Vooral Nederlanders vinden het vaak moeilijk om onbevangen te kijken. We zijn over het algemeen vrij kritisch en hebben een grote mond” houdt hij zijn publiek voor. Dat is overigens niet in een suffe vergaderruimte, maar in een vipbus die ons vandaag meeneemt naar een aantal inspirerende locaties. Het bedrijf Brink Climate Systems heeft vandaag en morgen een inspiratiereis voor de boeg als onderdeel van een visietraject. In zijn presentatie schetst hij bij de eerder genoemde thema’s allerlei inspirerende voorbeelden van over de hele wereld. Van voetmassagewandelpaden in een park in Hongkong tot een speeltuin voor senioren in Rotterdam en van een M&M World Store tot een zaak waar je 300 verschillende hondenkettingen kunt kopen in Valencia. Van de ervaringen die wij vandaag gaan ervaren is de eerste de Miele conceptstore in Vianen waar we een rondleiding krijgen. Na zijn opleiding aan de Heao een jaar diensttijd komt Matt bij een onderzoeksbureau te werken waar hij zich bezighoudt met diverse (her)positioneringonderzoeken van grote merken. Na twee jaar solliciteert hij bij Transavia en door zijn enthousiasme aangenomen voor de functie van marktonderzoeker. Al snel krijgt hij meer verantwoordelijkheden en op zijn 27e wordt hij gevraagd om mede-directeur te worden bij een onderzoeksbureau. Dat doet hij vier jaar met veel plezier totdat de kans zich voordoet marketingdirecteur van Tui te worden. “De combinatie van reizen en statistiek heeft me altijd aangesproken.” Matt en joost De busreis wordt verder ingezet richting Schiphol en Matt en zijn collega laat het gezelschap alvast kennismaken met het Citizen M hotel waar later wordt overnacht. Op Schiphol volgt een tour langs de Airport Park (een heerlijke ontspannen ruimte met bomen en het geluid van fluitende vogeltjes en kabbelende waterbeekjes) en de Holland Boulevard. De deelnemers zijn heftig in de weer met hun fotocamera’s. “Ik kan honderd keer zeggen hoe belangrijk ervaringen zijn, maar het maakt veel meer impact als mensen het zelf beleven.” Na zijn Tui avontuur, waar hij nieuwe internationale merk mag helpen opbouwen, komt Matt zo’n acht jaar geleden bij Fresh Forward terecht. “In mijn huidige baan kan ik al mijn nieuwsgierigheid kwijt. Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk en het geeft heel veel voldoening om klanten mee te nemen in een transformatie.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer