De boekhandel is dood, leve de nieuwe boekhandel

Voor de etalage‘Jij ging toch ook ‘de Buurman’ lezen? Hoe vond je het?’

‘U kunt ook online bij ons bestellen. We berekenen geen verzendkosten.’

‘Als je moeder het boek uit heeft, moet je het zelf even lenen. Het is erg goed’

‘U bent geslaagd: gefeliciteerd!’

Zomaar een greep uit een paar conversaties die boekhandelaar Monique Burger (48 jaar) vandaag voert met haar klanten.

Ik loop een dagje mee in de Nieuwe Boekhandel in Amsterdam. Een mengeling van persoonlijke aandacht met het slim aanprijzen van haar boekenwaar, maakt deze zaak tot een lichtpunt in boekenland. Klanten maken graag een ommetje om zich te laten voorlichten door Monique of haar medewerkers. En daar nemen ze ook graag de tijd voor. Zo komt het regelmatig voor vandaag dat ze met gemak tien minuten met een klant aan het praten is.

Met kinderen“Toen ik deze zaak 1,5 jaar geleden begon had ik drie pijlers voor ogen waar mijn zaak op moest rusten: vakkundig, persoonlijk en vernieuwend. Ik wil de klant graag verrassen met interessante boeken en ik ben er trots op om mensen kennis te laten maken met andere werelden. Daar moet je de tijd voor nemen. Ook sluiten wij onze ogen niet voor de digitalisering in het vak. Zo verkopen we ereaders en kunnen mensen een aangeschaft e-book meteen downloaden via onze wifi.

De soms wat chaotisch overkomende Monique houdt daarbij vaak zo’n tien bordjes tegelijkertijd in de lucht. De hele dag door twittert ze, beantwoordt nog wat mailtjes, bestelt boeken in het centrale systeem, belt een paar uitgevers en helpt ondertussen klanten. “Ik blijf altijd oog houden voor wat er om me heen gebeurt.” Naast het vaste personeel wordt ze daarbij geassisteerd door een aantal vrijwilligers. “We zitten hier in een  wijk in opkomst waar verder geen boekenwinkel zit. Door de inzet van vrijwilligers kan ik ook verder bouwen aan het succes van deze zaak.” En succesvol is ze, want in 2011 werd ze één-na-Beste Boekhandel van het jaar.

Monique neemt een rugzak vol ervaring mee naar haar nieuwe winkel. Ze doet haar kandidaats Engels en wordt vervolgens administratief medewerker. Wat later als ze inmiddels intercedente is bij een uitzendbureau vraagt ze zich af of dit écht is wat ze wil. Het liefst zou ze haar grote passie van lezen combineren met haar commerciële ervaring. Ze zet haar droom om in daden en wordt bedrijfsleider in een boekhandel in de Amsterdamse Jordaan. Hier werkt ze achttien jaar.

Joost en MoniqueTegen het einde van de middag loopt de zaak vol met feestelijk geklede mensen. Een beginnend auteur houdt een feestje. Monique doet de aftrap als gastvrouw en begeeft zich vervolgens richting de voordeur. Klanten die de winkel betreden kijken vervreemd op. Monique heet ze van harte welkom en als ze willen, kunnen ze een drankje mee drinken. “Ik hou van reuring in de zaak: we hebben hier zo’n drie a vier events per week. Van rappende auteurs tot een schrijver die hier drie weken lang aan zijn boek heeft gewerkt.”

Het ondernemerschap van Monique reikt verder dan haar eigen zaak. Zo zet ze zich in voor een duurzame aanpak door alleen tasjes te verstrekken als klanten erom vragen. “We hebben nu de ‘tas met een lintje’. Mensen leveren hun oude plastic tas in waar wij dan een lintje om heen doen en aan andere klanten uitreiken.” Ook heeft ze zich ondermeer hard gemaakt voor leukere winkels in de straat. Zo initieerde ze een handtekeningenactie voor een biologische eetwinkel, waar vraag naar bleek. Met 700 handtekeningen overtuigde ze een keten om ook naar ‘Bolo’ te komen zoals de wijk liefkozend wordt genoemd. Monique blaast zo niet alleen nieuw leven in de boekhandel, maar ook in de wijk. Chapeau!

1 reactie op De boekhandel is dood, leve de nieuwe boekhandel
  1. niek bremen
    februari 28, 2013 | 15:07

    Dag Monique,
    Wij zijn drie vrienden en vertellers.
    Wij wonen in Sittard en jij was op DWDD
    Heel goed.
    Wil jij ons boek verkopen?
    Kijk even op onze site voor een voorproefje.

    Groetjes Niek Bremen

Reageer