Follow the leader Justin

In de busGoedemorgen allemaal. Namens Sunweb welkom in Les Deux Alpes. Ik hoop dat u een comfortabele reis achter de rug heeft. U kunt mij zo volgen om uw bagage weg te brengen. Daarna kunt u aan de bar een kop koffie of thee krijgen en zal ik wat meer vertellen over het skioord en uw skipassen uitreiken.” Het is kart voor acht in de morgen en er is net een bus gearriveerd uit Nederland met gasten die hier een weekend zullen blijven. Het welkomstpraatje wordt gehouden door reisleider Justin Lagas (23) van reisorganisatie Sunweb. Justin verblijft hier het hele winterseizoen en doet wekelijks zo’n 3 ontvangsten van mensen die hier hun wintersport komen doen. “Tijdens zo’n ontvangst dag is het vaak erg hectisch. Mensen ontvangen hun skipas, willen vaak nog ontbijten en hebben soms vragen over hun appartement. Tegelijkertijd zijn er andere gasten die moeten uitchecken. En de chauffeurs breng ik naar hun appartement zodat ze kunnen slapen. Ik zorg er dan voor dat de hele logistiek rondom zo’n dag geregeld is. Af en toe zijn er ook kleine problemen die moeten worden opgelost.” Justin belt met monteurZo ook vandaag. De bus die is gearriveerd heeft een scheur in de koelvloeistofslang. Justin regelt een monteur en krijgt uitleg van de chauffeur waar het lek te vinden is, zodat hij de monteur kan instrueren. Gelukkig wordt het probleem verholpen zodat de bus ’s avond weer terug naar Nederland kan keren. “Je moet als reisleider heel oplossingsgericht kunnen werken. Maar dat vind ik juist heel leuk. Het geeft een kick als ik voor mensen een extra stapje kan zetten, zodat hun vakantie ongestoord verloopt.” Justin werkt nu zo’n 5 jaar als reisleider. De eerste jaren tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool alleen in de zomer. Dat was vaak in vakantieoorden met jonge mensen zoals bijvoorbeeld Blanes. Na mijn studie deed ik een vol seizoen en kreeg ik deze baan aangeboden. Samen met mijn vriendin die ook reisleider is kon ik in Les deux Alpes aan de slag. En dat bevalt heel goed. Geen dag is hier hetzelfde en ik heb relatief veel vrijheid. Daarnaast is het zo dat ik eigenlijk meerder beroepen in een vervul; postbode, vuilnisman, technicus, administrateur en reisleider natuurlijk!” Joost als reisleiderAls hij niet bezig is met de ontvangst en vertrek van de gasten zelf, dan wel met de voorbereiding daarvan. Via het boekingsysteem zie ik wie er allemaal komen en waar ze verblijven. Aan de hand van die informatie bestel ik skipassen. Ik check de accommodaties regelmatig en hou de administratie bij van uitgegeven materiaal, benzinekosten en rapporteer aan kantoor in Nederland hoe gasten het hebben gehad.” Je moet voor deze baan geen 9 tot 5 mentaliteit hebben. “Soms word ik ’s nachts gebeld en ik had bijvoorbeeld deze week nog iemand die met een gipsvlucht naar huis moest. Als ik daarvan afweet geef ik mensen nog wel tips om bijvoorbeeld de doktersverklaring te vragen in het ziekenhuis zodat het makkelijker is om door de verzekering uitbetaald te krijgen. Maar dat is allemaal niet erg. Als ik aan het eind van de week of weekend van mensen hoor dat hun vakantie geslaagd is ben ik een blij mens.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer