Grappenmaker Johan

Johan als Kor Sakof De muziek schalt uit de geluidsbox, de lichten zijn gedimd en de ruimte wordt gevuld met een stroboscoop. Met een flesje bier in de hand spreekt hij zijn publiek toe. Hilariteit alom in het publiek als hij begint te schreeuwen en het biertje in het publiek gooit. Het is het einde van de voorstelling en er klinkt applaus van de ruim 40 aanwezige leerlingen voor de man op het podium; theatermaker Johan Cahuzak (55). Vandaag geeft hij vier voorstellingen aan verschillende klassen. En daarin wordt geen onderwerp geschuwd. Van condooms tot de dood en van homo’s tot moskeeen. Met ruwe grappen maakt hij de leerlingen spelenderwijs wegwijs in de wereld van het theater. Johan druk in de weer“Veel kinderen zullen in hun hele leven nooit een theater van binnen zien en ik wil ze op deze manier daarmee in contact brengen.” aldus Johan. Vooraf legt hij de groepen ook kort uit wat theater inhoudt en dat hij best harde grappen zal maken. En dat deze niet persoonlijk zijn bedoeld. Vaak organiseer ik ook na een voorstelling een forum om na te discussiëren over thema’s zoals bijvoorbeeld pesten.” Johan is geen onbekende in onderwijsland. Na zijn opleiding aan de PABO ging hij direct werken in het voortgezet onderwijs als leraar Nederlands en maatschappijleer. “Ik weet dus wel wat van de doelgroep af zeg maar.” Daarbij gaf het hem al een kick om een groep echt te entertainen en verhalen te vertellen. In zijn vrije tijd begon hij toen zijn eerste theatervoorstelling te schrijven voor een groepje dames. Het gaf hem een kick en het leek hem fantastisch om hier zijn beroep van te maken. johan en JoostDat deed hij heel geleidelijk. Het eerste jaar had hij 5 optredens en dat bouwde zich elk jaar weer uit. Hij kreeg onder andere tips van Lebbis en Jansen en volgde improvisatie theater. Inmiddels heeft hij ruim 3000 voorstellingen gespeeld en sinds het jaar 2006 is het zijn full-time beroep. “Dit is wat ik het liefste doe. Het geeft een kick als ik weer terug mag komen op scholen en het contact met het publiek vind ik heel fijn.” Als hij geen voorstelling doet is hij aan het netwerken, bereidt hij klussen voor en schaaft hij zijn scenes bij. Naast scholen werkt hij overigens ook voor bedrijven en particulieren, bijvoorbeeld op een bruiloft. Het is grappig te zien dat de groepen allemaal weer anders reageren op het optreden. De ene groep is heel timide ‘Dat was waarschijnlijk een klas gymnasium leerlingen’ en de anderen weer uitbundiger ‘grote kans dat dit havo scholieren zijn’. Johan kent zijn pappenheimers en laat zich niet van de wijs brengen. Soms komt ook de schoolmeester in hem nog naar boven en geeft hij een leerling even een opvoedkundige oplawaai. Om vervolgens weer een grap te maken over sjoelen. “Mensen die dat verzonnen hebben moet je levenslang opsluiten in een draadstalen kooi in blote kont en met Gordon erbij.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer