High cheese bij Betty

Betty slaat kazen aan“Dit is een gruyere Alpage. De geiten hebben boven de 1000 meter gelopen en dat geeft een zeer bloemrijk dieet van aroma’s. En dat proef je uiteraard in de kaas.” Aan het woord is Kaasaffineur Betty Koster (50) van de bekendste fromagerie in Nederland  L’amuse. In haar winkel in Santpoort (in Amsterdam runt haar man de andere zaak) is het vanochtend een komen en gaan van klanten. En dat terwijl de winkel aan de overkant bijna geen klandizie heeft op deze druilerige dag. Waar ligt dat toch aan? Het is de passie voor kaas die hier wordt beleden en waar mensen van heinde en verre op af komen. In de etalages en achter op de wand liggen meer dan 450 kaassoorten uitgestald. Van Nederlandse kazen als de Remeker kaas en prijswinnaar Lady's Blue tot uiteraard Franse kazen, maar ook Portugese, Engelse en zelfs kazen uit Noorwegen. Maar mensen komen hier niet alleen af op de kazen, maar ook het verhaal erachter. Kaas aansnijden“Mensen komen hier voor de beleving en vinden het totaal niet erg om te wachten”, vertelt Betty die zowat in een kaasstolp is geboren. Generaties van kaasmakers gingen haar voor en ze stond in haar jeugd al vaak te helpen bij haar oma in de zaak. “Mijn vader die in de zeevaart werkte wilde graag dat ik zou doorleren en dat heb ik geprobeerd. De eerste stagedag als verpleegkundige was het voor haar echter al duidelijk; dit is het niet. Ze ging zich alsnog meer verdiepen in kazen, leerde Frans en haalde haar middenstandsdiploma. De kazen koopt Betty zelf in bij locale boeren of eventueel via een tussenpersoon waarna ze in een van de drie koelcellen die bij Betty achter in haar zaak staan worden gerijpt. Pas dan komt de kaas op de juiste smaak. Je zou een heel systeem verwachten met etiketten of labels met daarop aangegeven welke kaas wanneer de koelcel ingaat er en er weer uit moet, maar niets van dit alles. Betty weet alles uit haar hoofd. “Ja dat is een tik van me.” Op haar 25e ging ze bij een groothandelaar aan de slag om voor hun de kaasafdeling op te zetten. Zelf zegt ze hierover: “Ik had gesolliciteerd op zowat alle afdelingen behalve het vlees. Ze waren nieuwsgierig waar dit vandaan kwam, maar toen ze me spraken en hoorden over kaas, waren ze het over 1 ding al heel snel eens. ‘Betty; jij gaat hier de kazen doen’. Ze werkte met veel topkoks die toen nog zelf hun kazen haalden en kreeg de kans om in het kaaswalhallah Frankrijk een kijkje in de keuken te nemen via de inkopers. Ze mocht zelfs nog een keer een dessert leveren voor Koningin Juliana en haar buitenlandse gezelschap. Na drie jaar nam ze de sprong in het diepe en begon haar eigen zaak. Met vertegenwoordigerNaast de winkelomzet levert Betty aan gerenommeerde horecazaken en exporteert ze ook kazen naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Vanochtend komen twee vertegenwoordigers van een kaasmerk langs. In vloeiend Frans vertelt Betty hen over Hollands kaastrots en dat gaat uiteraard gepaard met waar kazen voor bedoeld zijn: proeven. Het enthousiasme van Betty werkt aanstekelijk. Klanten laten zich dan ook graag adviseren. Over haar droombaan zegt ze: “Kijk, ik werk met werkelijk waar de allermooiste producten, ben betrokken bij de bron tot en met de eindafnemer en met klanten is het altijd een feestje. Daarbij vind ik het uiteraard heel erg leuk om mijn vak uit te dragen.” Als je niet van kazen houdt ben je na een bezoek aan Betty en haar crew helemaal verkocht. Say cheese!

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer