Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Mark monteert letterDagelijks worden wij blootgesteld aan ongeveer 2500 reclame-uitingen, zo niet meer. Op tv, in je mailbox, je keukenkast en buiten…heel veel buiten. Heb je ooit wel eens bedacht wie er logo’s op gevels ophangt, bouwborden bevestigt of zuilen plaatst? Ik loop vandaag mee met reclamemonteur Mark Faber (40). Hij heeft zijn beroep gemaakt van dit meest ‘onzichtbare, zichtbare’ vak.

“Vaak zien mensen niet hoe deze materialen worden bevestigd, terwijl we er overal mee worden omringd. Om dit voor elkaar te krijgen is een hele keten actief van toeleveranciers van borden, stickers, letters en verlichting, assembleerders en (licht)reclamebedrijven.” Mark doet zowel de montage van technisch materiaal als het wat meer doorsnee ‘plakwerk’ van bijvoorbeeld stickers op auto’s of puien. Daarnaast ook nog onderhoud.

Mark doet voorwerkWe zijn vandaag bij één van de zestig accountantsbedrijven waar Mark een opdracht voor heeft aangenomen. Het bedrijf heeft een nieuwe huisstijl gekregen en bij alle vestigingen moet het oude logo aan en rondom het pand (bijvoorbeeld vlaggen en staande zuilen) vervangen worden. “In dit vak is het een uitdaging om dit allemaal goed gepland te krijgen. Het komt voor dat materiaal niet op tijd komt of dat een klant op het laatste moment nog een wijziging doorgeeft. Aangezien wij vaak sluitpost zijn op de begroting moet het dn ook nog eens allemaal snel en goedkoop gebeuren.”

De handige Mark deed in zijn jeugd ervaring op met licht- en geluidstechniek voor een jongerencentrum. Omdat dit hem interesseerde besloot hij dan ook elektrische installatietechniek aan de mts te doen. Echter wel nadat hij zijn vwo al had behaald. Na twee jaar hield hij het voor gezien omdat hij als negentienjarige tussen allemaal vijftienjarige jochies zat. Na een Europese tour met een bandje werd hij technisch medewerker bij een jongerencentrum. Toen daar werd bezuinigd en er voor hem geen werk meer te doen was kwam hij bij een reclameproductiebedrijf terecht. Na vier jaar is hij opgeklommen tot bedrijfsleider.

Joost bevestigt letterHij had het vooruitzicht om de zaak over te nemen, maar twee jaar later besluit de eigenaar anders. Mark neemt ontslag en begint zijn eigen bedrijf Signmontage in 2001. “Ik wilde ook gewoon weer buiten werken en niet drie of vier dagen per week achter een computer zitten. Omdat er destijds veel meer specialisatie in de sector ging optreden kon ik me neerzetten als reclamemonteur. En ik vind het prachtig. Elke dag sta ik weer voor nieuwe uitdagingen hoe ik iets moet bevestigen en met welk materiaal en het leuke is dat ik jaren later nog zichtbaar resultaat van mijn werk zie.”

De klus van vandaag is redelijk snel geklaard. “Hoe meer we aan voorbereiding kunnen doen wat hier het geval is hoe makkelijker het bevestigen gaat.” De oude logo’s worden verwijderd en door een handig ophangsysteem worden de nieuwe in een mum van tijd bevestigd. De lichten worden gecheckt et voila, weer een klus geklaard. “We hebben ook wel eens projecten die wat meer tijd en inzicht vergen. Bijvoorbeeld een reclamezuil van negen meter hoog op een dak plaatsen of een doek van 15 * 40 meter dat 250 kilo woog installeren.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer