Juf Jolien

Bellen met een moederWie heeft er nog een vraag of opmerking? Het is iets over half negen en ik zit in klas 4C van een grote multiculturele basisschool in Amsterdam West. “Juf, ik heb nog een woord wat ik op Tv heb gehoord: politiek.” Zo, de toon is gezet. “Dat is een heel mooi woord dat we op het woordbord zetten. Wie weet wat politiek betekent?” Na wat aarzeling heen en weer legt juf Jolien Ophof (40 jaar) geduldig uit wat politiek betekent.

Het begin van de dag begint bijna altijd met het woordenbord waar woorden op staan om de woordenschat van kinderen te vergroten. “Dit is een school waar veel kinderen het Nederlands nog niet voldoende beheersen en dus beginnen ze vaak met een achterstand op taalgebied ten opzichte van autochtone kinderen. Een groot deel van de lessen is er op gericht om deze achterstand goed te maken. Zonder een goed begrip van het Nederlands zijn andere vakken ook niet te doen.” vertelt Jolien.

Meester JoostOp de brede school is naast het klassikale onderwijs ook veel aandacht voor sport en kunst en cultuur. “We gaan regelmatig naar een museum en kinderen kunnen na schooltijd in de grote sporthal terecht om bijvoorbeeld te turnen. Het leuke is dat mijn kinderen in een leeftijdsfase zitten (zeven en achtjarigen) waar ze de wereld gaan leren ontdekken. Ik mag hun kennis daarbij vergroten. Daar doe ik het voor!”

Dat doet ze soms op een strenge manier. Jolien heeft duidelijke regels gesteld en als een jongetje een mandarijn heeft gepakt voor de pauze is begonnen moet hij klassikaal uitleggen waarom hij dat heeft gedaan. Als een ander jongetje te lang treuzelt bij het maken van een lange rij voor het speelkwartier buiten, mag de hele klas weer naar binnen om het opnieuw te proberen. “Het is heel belangrijk dat de kinderen weten waar ze aan toe zijn en dat ze leren samenwerken met elkaar. Gelukkig heb ik een hele sociale klas.”

Jolien heeft niet alleen bewust een keuze gemaakt om les te geven aan deze leeftijdcategorie -kleuters vind ze bijvoorbeeld helemaal niet leuk om te doen – maar deed vier jaar geleden nog totaal iets anders. Nadat ze Nederlands studeerde belandde ze in de Mediabranche waar ze als (web)redacteur werkte voor oa Big Brother, RTL Boulevard en Yorin Travel. Ook zat ze bij bladen als de Viva. In 2008 interesseerde haar werk helemaal niet meer en vond ze ook geen ambities meer in deze sector.

Vragen stellen“Ik vroeg me af wat me nu echt gelukkig maakt. Daarbij dacht ik terug aan een bijbaantje wat ik in mijn studententijd deed op een talenschool. Ik werkte met jonge kinderen en ik vond het heel leuk hen wat bij te brengen. Het kwartje viel en ik besloot naast mijn werk de Pabo in deeltijd te doen.” Ze liep stages op verschillende scholen en kwam erachter dat vooral het werken op een zwarte school het beste bij haar paste. “Vaak hebben deze kinderen wel de capaciteiten, maar krijgen ze niet de mogelijkheden. Ook in mijn klas zitten genoeg kinderen met havo en vwo niveau.”

De kinderen blijken heel leergierig. Bij zowat elke vraag die Jolien stelt, als het om rekenen of taal gaat steekt driekwart van de klas zijn hand op. “Ja, dat is toch geweldig! Kun je je voorstellen dat als ik eens met het verkeerde been het bed uitstap, ik dit na vijf minuten in de klas alweer vergeten ben. Ik smelt echt van die kids.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer