Oude liefde van Marc roest (niet)

Mark haalt wiel erafEen ronkend geluid bij het optrekken en met een spurt scheuren we weg  bij het stoplicht. Met een V8 motor onder de kont rijd ik samen met Marc in een zogeheten Hot Rot. “Deze auto’s werden in de jaren 50 gebruikt waarbij Amerikaanse veteranen met hun verworven zak geld op zak T-Ford’s ombouwden tot deze scheurmachines” Die rage is ook overgeslagen naar Europa en binnenkort rijden we naar een Hot Rot festival in Duitsland.” Ik begeef me vandaag in de werkplaats van Marc Michels die automonteur is van klassieke auto’s. Samen met collega Niek brengen we een 40 jaar oude Buick weg naar een leverancier die de banden belijnd. “Werk en hobby vallen bijna in elkaar en naast werktijd ben ik ook heel veel met klassieke auto’s bezig” aldus de 44 jarige Michels. Joost en MarkOp 2 jarige leeftijd schijnt Marc al diverse automerken te kunnen onderscheiden en hij weet op jonge leeftijd dat hij later in de auto-industrie wil werken. Hij volgt in New York op High School een monteuropleiding en maakt zijn eerste vlieguren in de garage van zijn ‘aangenomen’ ouders aldaar.  Teruggekomen in Nederland gaat hij naar het HTS maar maakt deze niet af. “Ik wilde geen tekeningen maken achter een computer maar echt met mijn handen bezig zijn.” In de garage in Velp staat een tiental klassiekers variërend van een Rover 3500 s, een Austin Healey tot aan een TRV, een MG en een Sunbeam. Veel van de klanten van Mark komen uit het nabijgelegen Roosendaal waar menig gefortuneerd persoon bivakkeert. “Veel mensen hebben als hobby een klassieker voor mooie tochtjes of voor op de racebaan.” Toch is met een beetje kennis van zaken al vanaf 5000 euro een leuke Klassieker te rijden. “Het onderhoud is wat duurder maar daar tegenover staat dat je geen wegenbelasting betaalt en bijna geen verzekeringskosten hebt”. De liefde voor oude auto’s ontstaat tijdens de eerste baan in zijn eigen garage. Als 21 jarige verruilt hij de schoolbanken voor een gehuurd pandje en een gereedschapskist. Hier repareert hij ook Amerikaanse klassiekers. Na 9 jaar houdt hij het door diverse omstandigheden voor gezien en werkt hij een paar jaar voor onder andere Volkswagen en Harley. Hij komt weer met klassiekers in aanraking als hij voor een leverancier van Engelse auto-onderdelen gaat werken. Hier maakt hij ook de keuze om definitief niet meer met moderne auto’s aan de slag te gaan en gaat hij in 2006 weer het avontuur aan als zelfstandige autogarage voor klassieke auto’s. Joost in Sunbaum“Het is voor mij elke keer nog een uitdaging om een Klassieke auto uit elkaar te halen. Vaak is er geen standaard handleiding en ik kan dan uren op Internet gaan uitzoeken wat er moet gebeuren. Ook loopt niet altijd alles zoals je van te voren verwacht. Het is veel meer maatwerk dan moderne auto’s.” Dat merk ik ook als we bij een e-type van Jaguar het achterwiel verwijderen omdat de lagers niet soepel lopen. Deze zitten muurvast en in plaats van het geplande half uur zijn we 2 uur verder nadat we hebben wrikken, hameren en uiteindelijk persen. De kick haalt Marc er vooral uit als een auto is gerepareerd en hij het eerste rondje rijdt. “Daarnaast is het zo dat ik energie krijg van leuke klanten. Als die click er is dan rij ik zo naar Zuid Frankrijk omdat een klant van me vaststaat met zijn oude Bentley. Dat is soms ook wel eens een nadeel, want het is hier zowat een sociale werkplaats omdat klanten even komen buurten wat voor auto’s er staan. Daar gaat veel tijd in zitten.” Marc maakt met zijn klanten regelmatig bizarre dingen mee. Marc: “Zo kwam er een klant die voor een paar tientjes zijn (cilinder)klep wilde stellen. Toen bleek dat ook de carrosserie naar de malle moeren was en dat het achterwiel ook niet helemaal zuiver hing en nog wat dingen. Uiteindelijk kwam de rekening neer op zo’n 20.000 euro. Toen de klant vervolgens wegreed vouwde hij zijn totaal gerevancheerde auto 100 meter verder om een boom heen. Kon hij weer terug de werkplaats in en nog eens 20.000 euro neertellen” En Marc zijn favoriete auto zelf? “Daar ben ik van afgestapt. Ik krijg hier zoveel gave auto’s binnen en elke auto heeft wel iets bijzonders” Wat is jouw favoriete Oldtimer?

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer