Peter maakt het graag te bont

Peter kijkt op afstand toe“Het zou mooi zijn om zo nog de Leidsestraat in te lopen. Dit is mooi voor het persmoment maar met footage van de reacties van mensen op de bontjas waar darmen uitkomen hebben we blijvend mooi materiaal wat we de hele wereld over kunnen sturen.” Aan het woord is Creatief Directeur Peter van der Helm (35) tijdens de lancering van een campagne van een klant van hem; de Bont voor Dieren. Ik ben vandaag oa aanwezig bij de door Peter bedachte actie waar de pers massaal op is afgekomen. Voor Peter is geen idee gek genoeg en zijn leven bestaat uit het bedenken van ‘dingen met ballen’ zoals hij het zelf zegt. “Ik wil gewoon mooie dingen maken en dan is het ook nog eens fantastisch als ik het resultaat daarvan tastbaar terugzie.” Voor het vastleggen van ideeen heeft hij al tig notitieboeken versleten. “Het probleem met ideëen is dat die niet altijd tussen 9 en 5 komen, maar vaak onder de douche, toilet of tijdens het bedrijven van de daad. Als ik het niet opschrijf dan is het idee een maand later zeker ook weer vergeten.” In gesprek met fotograafPeter wilde tot zijn 13e bakker worden en hielp altijd al mee bij zijn vader in de bakkerij. Een vuurwerkongeluk maakte hier een eind aan. De chirurg in het ziekenhus vertelde hem dat hij nooit meer zou kunnen schrijven met zijn rechterhand en tekenen – een hobby waar hij altijd vol overgave mee bezig was. Dit was voor hem een extra motivatie om het tegendeel te bewijzen. Hij leerde zich zelf aan met zowel links en later ook met rechts te tekenen en ging na de middelbare school naar het Grafisch Lyceum. Vanochtend zijn we bij een potentiële klant waar Peter een idee voor heeft bedacht. “Vaak word ik nu door klanten benaderd, maar soms heb ik een idee dat ik gewoon moet delen. Dan stuur ik een mail of bel ik mensen op.” Peter vertelt over zijn aanpak en kijk op reclame. “Ik wil mensen aanzetten om op te kijken bij een actie. Dat deze denkt; hè wat gebeurt hier? Dan moet je als klant wel durf hebben. Kijk, ik kan je op de voorpagina van de Volkskrant krijgen, maar dan moet je wel conventies loslaten en je angst overwinnen.” Joost en PeterDat Peter niet loopt te bluffen blijkt wel uit de prijzen en het werk dat hij de afgelopen jaren allemaal heeft gemaakt. De eerste jaren na zijn opleiding werkte hij bij diverse reclamebureaus als ontwerper en voerde hij vaak ideeen van anderen uit, totdat hij inzag dat hij veel beter zelf ideeen kon gaan bedenken. “Je kunt nog zo’n mooi ontwerp maken, als het idee erachter slecht is, wordt het toch niets.” Hij ontwierp campagnes als die met Edgar Davids op het Nationale Nederlanden gebouw en bedacht de Fanta couch en de evolutie van de kiloknaller voor Wakker Dier waarmee hij de NRC Charity Awards mee won. De kennis die hij heeft opgebouwd deelt hij inmiddels ook met jonge creatieven waar hij les aan geeft. Als we vanmiddag bij de lancering van de campagne aanwezig zijn, houdt Peter gepaste afstand. “Dit gaat niet om mij, ik vind het gewoon al heel gaaf dat ik met mijn werk mensen kan aanzettten om na te denken als ze bont kopen. En dat je daarvoor soms moet shockeren, dat is alleen maar mooi.”
2 Reacties op Peter maakt het graag te bont
  1. Grada Syropoulos
    februari 13, 2012 | 22:55

    Heb al meer werk van jullie gezien
    TOP, GA ZO DOOR PEET!!!!

  2. Ronald Beuk
    februari 21, 2012 | 11:11

    Hey Peter,

    Mooie campagne met ballen!! Goed gedaan man … en een goede foto van jezelf, je ziet er ook uit als een man met ballen ;-))

Reageer