Stitch goes airborne

Stefan in F16Ik sta op de startbaan 24 Right. Langzaam laat ik de throttle naar voren komen en binnen een mum van tijd breng ik de stuurknuppel met een lichte touch naar achteren. Ik ben airborne. Langzaam voer ik de snelheid op naar 400 knopen. Tijd voor wat bochtjes, het afvuren van een missile en het maken van een looping. Na een enerverende rit van zo’n 30 minuten is vliegbasis Volkel weer in zicht. Met enig schokken lukt het me te landen en net op tijd te remmen voordat ik in het weiland beland. Ik heb net een enerverende rit achter de rug in een F-16.

Ik word gefeliciteerd door F-16 vlieger Stefan Hutten (32 jaar) die me een 7 geeft voor mijn prestaties in de simulator. “Dat is helemaal niet slecht voor een eerste keer.” Voor Stefan is de gang naar de simulator bijna dagelijkse gang van zaken. “Hierin proberen we ons zoveel mogelijk voor te bereiden op allerlei mogelijke situaties die zich kunnen voordoen in de lucht. Daar wil je uiteraard zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen en niet te lang hoeven na te denken wat je moet doen; daar is simpelweg geen tijd voor.”

In simulatorMaar uiteraard blijft het daar niet bij. Het echte werk krijg ik vandaag ook te zien, maar dan van gepaste afstand. “Elke vlucht die gemaakt wordt heeft tot doel om een bepaalde missie te oefenen. Dat kan zijn ondersteuning van grondtroepen of bijvoorbeeld het onderscheppen van vijandelijk materieel.” Vandaag staat een Air Combat Manoevring missie op het programma, waarbij het vooral gaat om behendigheid te oefenen. Hierbij zijn twee Italiaanse collega vliegers betrokken. “Aan elke oefening gaat een uitgebreide voorbereiding vooraf. In dat geval bespreken we uitvoerig met de Italianen wat we gaan doen. Uiteraard liggen heel veel procedures ook vast.”

Naast de oefeningen en simulaties vliegt Stefan ook zo’n 10 keer per jaar als enige Nederlandse vlieger in het F-16 demoteam om te laten zien wat je allemaal met een F-16 kunt doen. Dan wordt Stefan, wiens bijnaam Stitch is (“elke vlieger krijgt een bijnaam van zijn collega’s”), gedurende bijna de hele vlucht aan 9G krachten blootgesteld. “Zonder het uitvoeren van speciale ademhalingstechnieken en het aanspannen van bepaalde spiergroepen val je dan gewoon flauw.”

F16 uit hangarVoor Stefan is een droom uitgekomen. Nadat hij als zevenjarig jochie de film ‘Top Gun’ had gezien wist hij dat hij straaljagerpiloot wilde worden. Hij deed er alles aan op school en ook in zijn levenswijze om zijn kansen te vergroten. Toch was de teleurstelling groot toen hij op z’n zeventiende werd afgewezen. De psychologe zei me dat ik eerst maar een 2 jaar moest ‘rijpen’. Stefan gaf de moed niet op en ging twee jaar later, inmiddels meer volwassen, opnieuw de selectieprocedure in. Dit keer wel met succes. Na een jaar lang testen op het gebied van gezondheid, psychologie, sport, vliegaanleg en hand-oog coördinatie begon zijn traject. Dat liep langs de KMA, een vliegopleiding in Woensdrecht en in de Verenigde Staten totdat hij in 2008 ‘combat ready’ was.

Inmiddels heeft hij er missies op zitten naar Afghanistan en Libië en doet hij regelmatig mee met internationaal gecoördineerde oefeningen van de NAVO. “Dit is een hele unieke baan in een speciaal team, waarbij ik een bijdrage lever aan de missies tot wederopbouw van landen.”

2 Reacties op Stitch goes airborne
  1. Jan-Kees
    mei 8, 2012 | 19:25

    Ja geweldig natuurlijk! Jammer dat er door de bezuinigingen niet zoveel plaatsen beschikbaar zijn.

    Gr. Jankees

  2. Yuri
    maart 11, 2015 | 02:34

    Subliem Stefan!

Reageer