Tango Alpha Mike Alpha Romeo

Tamar belt met Eurocontrol‘KLM one-nine-one-five, proceed direct to Artip expect landing runway eighteen R, decent to flight level seventy to cross Artip hundred or below’. Op het scherm voor mij zie ik van alle stipjes die bewegen een gele oplichten die vanuit oostelijke richting komt. Luchtverkeersleider Tamar Klinkert (29) heeft net contact gehad met de piloot van het KLM toestel 1915 en hem opgedragen naar ankerpunt Artip te vliegen en zijn hoogte te verlagen naar 7000 voet. Alvorens het vliegtuig Schiphol tot op de landingsbaan is genaderd heeft het een route afgelegd langs diverse luchtruimen. Als het onder de 24500 voet (ofwel 7.5 kilometer) Nederland binnenvliegt staat het onder beheer van de Area control afdeling waar Tamar werkzaam is. Zij draagt de verantwoordelijkheid over vanaf een bepaalde straal rondom Schiphol aan de Approach afdeling. Het vliegtuig mag dan al niet meer hoger vliegen dan 10000 voet. De verkeerstoren neemt het werk over om het vliegtuig te begeleiden naar de landingsbaan. En deze procedure wordt ook gevolgd bij vertrekkend verkeer en dat voor zo’n 1200 vliegbewegingen per dag. Contact met pilootIk zit met Tamar in een grote zaal met allerlei radarschermen waar zij en haar collega’s het verkeer in de lucht regelen. “Ik ben trots op mijn beroep omdat ik een bijdrage kan leveren aan een veilig luchtverkeer. Vaak beseffen mensen helemaal niet wat er allemaal om hun heen gebeurt als ze zijn opgestegen. Ik zie het als grote uitdaging om de puzzel die ik elke keer weer voorgeschoteld krijg op te lossen.” Dat kan alleen door hele goede communicatie met haar collega’s, de piloten en met de partner luchtruimen. Dat puzzelen is juist waar ze ijzersterk in is. Wiskunde had altijd haar grote aandacht en na het VWO deed ze een studie Econometrie. “De bedrijven waar ik ten stage liep werd ik echter totaal niet warm van en ik was meer bezig met het uitzitten van de dag dan dat ik daar met plezier werkte” Voor Tamar een teken aan de wand om iets anders te gaan doen. Ze zag een wervingscampagne om luchtverkeersleider te worden en dat deed haar terugdenken aan de tijd van de Bijlmerramp. “Wij woonden daar vlakbij en het maakte een diepe indruk op mij. Ik heb toen ooit geroepen; later word ik luchtverkeersleider!” Tamar en JoostZe doorliep een zeer zware selectie waarbij 40 van de 1000 kandidaten werden uitgekozen en maakte tijdens haar opleiding de keuze om voor de afdeling Area Control te werken. “Dat past het beste bij mij. Er komt iets meer planning bij kijken en je kunt op zoek gaan naar creatieve oplossingen; bij de luchtverkeerstoren moet je veel meer hele snelle beslissingen maken.” Alles is relatief, want ik krijg tijdens de korte shifts (in verband met de concentratie is deze nooit langer dan 2 uur en 20 minuten) werkelijk waar in een zeer hoog tempo tientallen afkortingen om de oren geslingerd.” Tamar is vandaag verantwoordelijk voor al het verkeer dat van en naar het oosten en noorden gaat. Even moet er heel snel geschakeld worden als een Jordanees vliegtuig een doorstart maakt, omdat hij door de harde windstoten niet wil landen. Hij wijkt uit naar Hamburg, wat vervolgens wordt afgehandeld door Tamar en haar collega. Constant geeft ze aan allerlei vliegtuigen door op welk hoogte, met welke snelheid en in welke richting een vliegtuig moet vliegen. “De verantwoordelijkheid is groot in deze functie, dus daar moet je wel tegen kunnen. Maar des te mooier als je dan successen boekt. Ik vind het bijvoorbeeld een kick om de vliegtuigen zo op een route te zetten dat ze heel netjes achter elkaar in een rijtje kunnen gaan landen.” Echo November Delta

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer