Vrouwendag met Kluun

Kluun leest voor“Vrouwen worden in de literatuur en muziek beschreven en bezongen als halve Godinnen. Zoals de schier eindeloze rij liedjes over Godinnen die met naam worden geadoreerd zoals Für Elise, Ruby Ruby Ruby en Vrouw Haverkamp. En dan in de literatuur. Eric adoreert Olga in Turks Fruit en Sneeuwwitje wordt op handen gedragen door zeven dwergen. Andersom gebeurt dat zelden tot nooit. Van vrouwen zijn er slechts liedjes van het kaliber ‘It was a slap in the face how quickly I was replaced’, ‘Leo, Je Bent Vannacht Weer Dronken Geweest’ Zijn wij geen liedjes waard? Ach., het zal wel aan ons liggen. Waarschijnlijk verdienen wij u niet, eigenlijk bent u te goed voor ons.” Het is 8 maart, vrouwendag, we staan in een stampvolle bar en net heeft auteur Raymond van der Klundert (bijnaam Kluun = 47 jaar) een stuk (door mij hier ingekort) uit één van zijn boeken voorgelezen. Ik sta op de maandelijks georganiseerde Ink & Drink in Bar 22 in Amsterdam, waar diverse auteurs een optreden verzorgen. Niet in een muffige bibliotheek, maar voor een dampend uitgaanspubliek. Dat gebeurt onder het label Nightwriters dat Kluun in 2006 oprichtte. “Ik had toen twee jaar getoerd door Nederland en trad op in allerlei bibliotheekzaaltjes. Dan zat ik weer alleen in Tietjerkstadeel aan een sate’tje en vervolgens voor een paar man mijn boek te promoten. Ik dacht; dat moet anders kunnen! Ik wilde een speeltuin creëren waarbij ik optredens verzorgde met collega auteurs en waarbij we een jonger publiek zouden bereiken.” Ink & DrinkSindsdien treedt het collectief van schrijvers, waaronder Tommy Wieringa, Saskia Noort en Ronald Giphart op festivals als Lowlands, clubavonden, maar ook voor bedrijven op. Dat is eerder op de dag ook het geval. Samen met Giphart en wijnschrijver Nicolaas Klei wordt voor een gezelschap van eventmanagers een optreden gegeven met als insteek ‘Culinair & Literair’. Kluun praat het geheel aan elkaar en leest uit eigen werk voor over zijn gastronomische handicaps. Als kind wilde Kluun achtereenvolgens buschauffeur, onderwijzer en journalist worden. Hij deed de heao en werd marketeer en reclameman. Jarenlang werkte hij voor diverse bedrijven en bureaus. Hij startte ook nog zijn eigen bureau Project X op, maar alles veranderde toen zijn vrouw overleed. Hij verkocht zijn bureau en vertrok met zijn dochter naar Australië, waar hij het verhaal van zijn vrouw wilde opschrijven. Na twee weken schrijven ontdekte hij dat hij een nieuwe passie had gevonden. Op dat moment nog onwetend of het wel zou worden uitgegeven, verscheen ruim een jaar later zijn debuutroman: Komt een vrouw bij de dokter. Inmiddels samen met ‘De Ontdekking van de Hemel’ van Harry Mulisch de meest verkochte roman aller tijden. Er werden in Nederland ruim één miljoen exemplaren van verkocht. Kluun en JoostSindsdien schreef hij zeven boeken. “Ik moet echt een strakke zelfdiscipline aanhouden om te produceren. Het liefst in mijn eigen omgeving, want dat werkt het beste. Vaak is het bij mijn 1000 woorden schrijven en dan weer 700 schrappen. Ik moet het niet hebben van mijn technisch literaire kwaliteiten, maar eerder van hele scherpe dialogen en om vanuit het niets mensen te laten lachen.” Voor zijn nieuwe boek en project ‘House’ is Kluun net terug van de Verenigde Staten waar hij een week optrok met een dj. “Dit is vooronderzoek voor mijn boek dat in 2013 uitkomt.” Naast het schrijven zelf treedt hij gemiddeld één keer per week op en schrijft ook nog verschillende columns voor bladen. “Ik vind het heel gaaf eigen baas te zijn. Door alles wat ik rondom het schrijven doe kan ik ook mijn creativiteit goed toepassen. Daarbij ben ik best wel trots dat ik hier nu sta en als auteur goed rond kan komen. Dat is niet veel Nederlandse schrijvers gegeven.”

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste!

Reageer